Zijtaart achteraan bij de gemeente als het gaat over verkeersveiligheid

Zijtaart achteraan bij de gemeente als het gaat over verkeersveiligheid

Als Dorpsraad Zijtaart vinden we dat onze roep om meer maatregelen op het gebied van infrastructuur en verkeersveiligheid al jaren veel te weinig oplevert. Er spelen verschillende problemen in en om het dorp. De dorpsraad hoopt dat ze eindelijk aan de beurt zijn. "We wachten al veel te lang, het is tijd voor actie”, aldus Helmut Henst, Fried van Otterdijk en Joop Versantvoort.

Er zijn verschillende gesprekken geweest met de gemeente, steeds weer werd de intentie uitgesproken om te verkeersproblemen aan te pakken. Volgens de dorpsraad is de veiligheid op verschillende plekken in het geding. "Maar van structurele oplossingen is tot op heden weinig terechtgekomen", vindt Henst, voorzitter van de Zijtaartse dorpsraad. Hij vervolgt: "Het is niet zozeer een verwijt naar de gemeente, want ze hebben natuurlijk meerdere projecten waar aandacht voor wordt gevraagd. Ik vind alleen wel dat Zijtaart nu aan de beurt is, want de nood is hoog. Wij maken ons zorgen over de onveilige situaties."  

Meerdere valpartijen

Dat de nood hoog is blijkt wanneer Van Otterdijk en Henst het fietspad aan de Reibroekstraat laten zien. Het oneffen wegdek zorgt voor gevaarlijk situaties. "Er zijn meerdere valpartijen geweest met chronisch letsel als gevolg. De oneffenheid ontstaat doordat wortels het fietspad omhoog drukken. Het lijkt op sommige plekken wel de Mont Ventoux", grapt Henst. Maar de ondertoon is serieus. Het fietspad vanaf Zondveldstraat richting Corridor ligt er namelijk al jaren enorm slecht bij. Van Otterdijk vult aan: "Naar aanleiding van de dorpsschouw in november 2018 is ons toegezegd dat het fietspad in zijn geheel onderhanden zou worden genomen. We zijn nu zes jaar, veel klachten inclusief valpartijen verder en er is op een paar incidentele reparaties vrijwel niets gebeurd. Wij snappen niet dat kleine stukjes worden aangepast, terwijl iedereen ziet dat het hele fietspad toe is aan vervanging." Versantvoort knikt: "Het is echt gevaarlijk. Je hebt eigenlijk een mountainbike nodig met van die hele dikke wielen."

Gleuven en gaten

2024 03 06 Voorbeeld van de slechte toestand van de Hoolstraat in ZijtaartHenst laat weten dat de dorpsraad meerdere punten heeft die ze al verschillende malen bij de gemeente hebben aangekaart. Hij geeft een ander voorbeeld: "Het wegdek op de Sweenslag en Hoolstraat is in slechte staat. Door drukte en slecht wegdek is er veel kans op aanrijdingen tussen fietsers en auto's. Langs de weg zijn grote gleuven en gaten ontstaan." De gemeente is op de hoogte van de slechte staat van het wegdek en waarschuwt hiervoor met een bordje 'gevaarlijk wegdek en gevaarlijke berm'. Symptoombestrijding vindt Van Otterdijk: "Het probleem wordt dus onderkend, maar een bord plaatsen is toch geen structurele oplossing? Als er iets gebeurt dan hebben wij er een slecht gevoel bij. Als er ongelukken gebeuren is het geen kwestie van onvermijdelijk, maar van te lang gewacht." Henst vult aan: "We mogen blij zijn dat er nog geen grote ongelukken zijn gebeurd."
Daarnaast vindt de dorpsraad dat de Hoolstraat te smal is voor het drukke (sluip)verkeer. Versantvoort: "Het is er knaldruk. Er wordt bovendien veel te hard gereden en het is er slecht verlicht. Vooral ‘s winters in de donkere ochtend- en avondspits is het voor fietsers gevaarlijk. Zij zien niet hoeveel ze eventueel kunnen uitwijken in de berm, die regelmatig door elkaar passerende auto’s kapotgereden wordt." Voor de zomer van 2023 heeft de dorpsraad een toezegging gekregen van de gemeente dat er twee lantaarnpalen bijgeplaatst zouden worden. Dat is tot op heden niet gebeurd. "Het is ons een raadsel waarom niet. Enexis moet een kabeltje trekken, zo moeilijk is dat toch niet? Het duurt al een eeuwigheid. Volgens mij heeft de gemeente gewoon andere prioriteiten. Zijtaart staat in ieder geval niet bovenaan het lijstje", denkt Henst.

Gevaarlijke rotonde

Een ander heikel punt is de onveilige situatie bij de rotonde aan de Eerdsebaan/Corridor/Corsica. Henst vervolgt: "Er is een groot onderzoek geweest. De resultaten wijzen precies de punten aan die wij jaren geleden ook al gegeven hebben. Conclusie: het is een super gevaarlijke rotonde met ontzettend veel ‘bijna-aanrijdingen’ tussen fietsers en auto’s die de rotonde verlaten." Uit onderzoek blijkt dat de rotonde Eerdsebaan/Corridor/Corsica de huidige hoeveelheid verkeer die er gebruik van maakt niet goed kan verwerken. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar erger wordt en dus niet kan worden opgelost met een ander soort rotonde. In plaats daarvan moet de rotonde volgens de onderzoekers worden vervangen door een kruising. Het maakt de dorpsraad niet veel uit wat de oplossing is, als er maar een oplossing wordt geboden. Van Otterdijk: "De situatie is nu erg onduidelijk. Op de rotondes hebben fietsers en voetgangers geen voorrang, maar in de praktijk krijgen ze wel vaak voorrang. Ik zou zeggen geef fietsers en voetgangers gewoon voorrang op alle rotondes. Dan is dat opgelost."

Bron: © Stadskrant Veghel 7 maart 2024

logo zijtaart.nl