Windmolens in Veghel gaan vrachtwagens van stroom voorzien

Windmolens in Veghel gaan vrachtwagens van stroom voorzien

Bedrijven in Veghel bespreken de aanleg van een laadplein voor elektrische vrachtwagens bij de geplande windmolens langs de A50. Vrachtwagenchauffeurs kunnen hierdoor de accu’s van hun trucks opladen met lokaal opgewekte groene stroom.  Initiatiefnemer van de discussie is Veghel Wind(t). Dit bedrijf heeft de vergunningen voor het plaatsen van vier windturbines binnen en is momenteel in gesprek met banken over de financiering. Volgens directeur Jeroen Dooper is het gedurende dit proces voordelig om al afspraken te hebben over de toekomstige afname van stroom. Dat maakt je financiële positie sterker zegt hij in het Brabants Dagblad. 

Voor de huidige bedrijven in Veghel en omstreken is het plan aantrekkelijk, omdat zij willen verzekeren dat zij elektrische vrachtwagens kunnen laden. Verschillende bedrijven staan op het punt om deze vrachtwagens te bestellen, geeft Dooper aan, alhoewel hij geen namen noemt. Die bedrijven willen de garantie dat er een laadplein wordt gerealiseerd.

Lokaal initiatief

Jos van Asten, directeur van het Platform Ondernemend Meierijstad, bevestigt deze belangstelling vanuit het lokale bedrijfsleven: ,,Die is er absoluut. Er zijn al wel enkele private partijen met een eigen tankstation of laadvoorziening. Maar zo’n groot laadplein voor meer partijen, waarbij de groene stroom buiten het al zo volle netwerk kan blijven, is natuurlijk een super goed initiatief.’’ 

De vier geplande windmolens moeten samen circa 40.000 megawattuur (MWh) per jaar gaan leveren, aan groene stroom. Deze hoeveelheid zou op het bestaande elektriciteitsnetwerk moeten passen. Maar op dit netwerk bestaan steeds vaker problemen omdat het overval raakt. Daarom wordt ook in Veghel nadrukkelijk gekeken naar mogelijkheden om de lokaal opgewekte stroom ook lokaal, en buiten het bestaande netwerk om, te gebruiken.

Een laadplein voor elektrische vrachtwagens is daarbij het meest concrete idee. De locatie hoeft volgens directeur Dooper geen probleem te zijn: ,,Er zijn enkele plekken in beeld en in principe beschikbaar.’’

Financiering windmolens lastiger

Al bijna vijf maanden staat vast dat de vier windmolens, met tiphoogtes tot bijna 200 meter, er mogen komen. In april verwierp de Raad van State de laatste bezwaren tegen de vergunning die in 2019 is verleend. Vervolgens ging Veghel Wind(t) op zoek naar financiering. Dit vraagstuk ligt lastiger dan vier jaar geleden, schetst Dooper.

De rente ligt momenteel aanmerkelijk hoger en de investeringskosten zijn met veertig procent gestegen. Zolang de financiering niet rond is, blijft er enige onzekerheid over de realisatie, geeft Dooper toe: „Maar je kunt je in deze tijd niet voorstellen dat een volledig vergund project van deze aard en omvang er niet zou komen.” Hij hoopt op de bouw in 2025.

Bron: © Brabants Dagblad 31 augustus 2024

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl