Wie o wie houdt het meest van Zijtaart

Wie o wie houdt het meest van Zijtaart

De roep van dorpsraad Zijtaart via haar werkgroep N279 om tot een robuuste oplossing te komen voor de N279 leidt tot een wedstrijd ver pissen onder politieke partijen. De inzet: wie houdt het meest van Zijtaart? De dorpsraad riep enkele weken geleden negen van de tien partijen in Meierijstad een voor een bijeen. De boodschap: gemeente en provincie draaien om elkaar heen en dat staat een goede oplossing voor de N279 in de weg (zie kader). De dorpsraad wil dat het college alle opties onderzoekt, vervolgens beziet wat van elke optie de gevolgen zijn voor Zijtaart en Veghel en tot slot in kaart brengt wat mogelijke oplossingen zijn van eventuele nadelige gevolgen.

Chagrijn

Namens Hart schoof gemeenteraadslid Laurens van Voorst als een van de laatsten aan in het dorpshuis van Zijtaart. Hij hoorde dat zowat alle fracties die voor hem op bezoek kwamen voorstander zijn van een motie waarmee het college de duidelijkheid geeft die de dorpsraad wil. Waarop Laurens de vraag stelde hoe het tot zo’n motie moet komen. Als partijen op elkaar gaan wachten, dan gebeurt er niks. En als partijen omwille van populariteit haantje de voorste willen zijn, leidt dat mogelijk tot chagrijn bij politieke concurrenten. Wat te doen? Het werd Laurens al snel duidelijk dat Hart niet de initiatiefnemer moet zijn tot iets gezamenlijks. De dorpsraad bleek liever te lonken naar een grotere fractie als tambour-maître en dan ook graag eentje uit de coalitie en Laurens snapt dat. Sterker: hij adviseerde de dorpsraad om het CDA, groot én lid van de coalitie, te vragen om de voorzet te geven.

Verdwenen

Dat liep anders. Zo kwamen D66 en Lokaal onafhankelijk van elkaar met flinke lijsten met schriftelijke vragen aan het college. Daarmee was de door de dorpsraad gehoopte eenheid al verdwenen nog voor die was gesmeed. Het werd erger. Lokaal en CDA kondigden de afgelopen dagen ieder voor zich moties aan over het onderwerp en daarmee is het spel ‘Wie o wie houdt het meest van Zijtaart?’ op de wagen. Er doemden bij Hart herinneringen op aan 2017, toen het Zijtaartse raadslid Erik de Vries zijn aanhang probeerde te behagen met een voorstel over de N279 waarvan hij bij het indienen al bekende dat het weer zou worden ingetrokken omdat het overbodig was. Lees hier hoe dat toen ging. De Vries is tegenwoordig geen raadslid meer, maar bestuurder van de dorpsraad.

Hooggespannen

Vooral de verwachtingen van de motie van het CDA zijn hooggespannen. Die partij werkt aan een voorstel dat volgens de christendemocraten namens de hele raad ingediend zou kunnen worden. Daarmee suggereren ze dat de motie zo vanzelfsprekend is, dat de tien o zo verschillende partijen zich er in kunnen vinden. Laurens waagt het te betwijfelen. In de podcast ‘Hart op de tong’ liet fractievoorzitter Mirjam van Esch van Hart afgelopen vrijdag weten een zogeheten raadsbrede motie zelfs onwenselijk te vinden. ‘Als alle partijen samen een motie indienen, dan is er geen enkel debat. Dat kan de bedoeling niet zijn.’ Hart leunt voorlopig achterover en wacht de antwoorden van het college op de vragen af. Zoals ze ook de moties afwacht. De fractie vraagt zich af of de dorpsraad van Zijtaart blij is met hoe D66, Lokaal en CDA elkaar de kaas van het brood eten. ‘Maar wat dan weer wel positief is: de actie van de dorpsraad leidt tot aandacht voor het onderwerp N279’, concludeert Laurens.

Wat is het probleem?

De N279 is van Den Bosch tot Veghel een weg met twee keer twee rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Dat schiet voor automobilisten lekker op. De provincie, eigenaar van de weg, wil iets soortgelijks van Veghel tot Asten. De vraag is wat er moet gebeuren met de kilometers door of om Veghel. 

Een van de mogelijkheden is dat doorgaand verkeer bij Veghel niet de route langs het kanaal volgt, maar de A50 neemt. Aan de noordkant is er al een aansluiting, maar aan de zuidkant niet. En dus is een van de opties een nieuwe verbindingsweg van de N279 naar de A50.

Het idee stuit op twee bezwaren. Het eerste bezwaar is dat er nieuw asfalt nodig is en dat zo’n weg mogelijk dicht bij Zijtaart komt. Dat vinden ze daar niet fijn. Bezwaar twee is dat automobilisten die nieuwe weg negeren en doodleuk de N279 langs het kanaal blijven volgen.

Niets doen is geen optie en ook dat heeft twee redenen. De eerste: het verkeer loopt elke werkdag rond de ochtend- en avondspits vast bij Veghel. Twee: door die drukte heeft Zijtaart last van sluipverkeer door het dorp. En o ja: in Keldonk willen ze dat ze, na welke aanpassing dan ook, de ophaalbrug kunnen blijven gebruiken.

Dorpsraad Zijtaart stelt op basis van langjarige betrokkenheid vast dat het ‘dossier N279’ muurvast zit. De provincie heeft slechts oog voor de gewenste doorstroming en lijkt de schouders op te halen voor de gevolgen van welke oplossing dan ook voor Zijtaart en Veghel. En de gemeente Meierijstad wacht volgens de dorpsraad te gedwee af waar de provincie mee komt.

Bron: website Hart 3 februari 2025

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl