Volledige tunnel of verdiepte ligging van N279 definitief van de baan

Volledige tunnel of verdiepte ligging van N279 definitief van de baan

Een volledige tunnel of verdiepte ligging van de N279 is definitief van de baan. De gemeente vroeg de provincie om opheldering waarom dit idee in een eerder stadium al werd afgeschoten. De provincie laat in een uitgebreide rapportage weten dat ‘door zowel de maakbaarheid als de kosten een tunnel en verdiepte ligging ter hoogte van Veghel afvalt’. De provincie Noord-Brabant meldt dat ‘een volledige tunnel of verdiepte ligging technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte’. Verder is het afsluiten van de N279 ter hoogte van Veghel volgens de provincie tijdens de realisatie gedurende enkele jaren (economisch) niet mogelijk vanwege de functie van de N279 voor de ontsluiting van bedrijven, centrum en woongebieden en het ontbreken van goede alternatieven. Tot slot zijn ook de zeer hoge kosten (zie kader) van een dergelijke tunnel een reden voor het niet nader onderzoeken van een volledige ondertunneling bij Veghel.

640 tot 1.2 miljard euro

Aan de hand van een kostenindicatie, blijkt volgens de provincie Noord-Brabant dat een tunnel bij het tracé in Veghel 640 tot 1.2 miljard euro kost, afhankelijk van risico’s, ontwerp en inpassingsmogelijkheden. Voor de verdiepte ligging (tunnel zonder dak) liggen de kosten in de range 390 tot 730 miljoen euro. “Dit bedrag is vele malen hoger dan het beschikbare projectbudget voor de volledige opgave van de N279 tussen Veghel en Asten, en is daarmee vanuit de huidige opdracht niet realistisch”, aldus de gemeente. 

Verkorte tunnel

In de rapportage is verder aangegeven dat er wel verkorte tunnel(s) of verdiepte ligging in Veghel onderzocht gaat worden. De mogelijkheid om een deel van het tracé ter hoogte van Veghel te overkappen, ondertunnelen of verdiept aan te leggen, wordt in een latere fase dus nog onderzocht. Aanleiding daarvoor kan liggen in de inpasbaarheid van capaciteitsuitbreiding, bijvoorbeeld door het toevoegen van parallelstructuren en/of in de leefbaarheid in de nabijheid van de weg. Of een gedeeltelijke ondertunneling realistisch is en hoe deze er dan uit komt te zien, wordt later bekendgemaakt.

Gemengde reacties

De provincie gaat dus verschillende oplossingen verder onderzoeken, waaronder die rondom Zijtaart en Wijbosch. Woordvoerders van beide dorpen lieten eerder al weten tegenover de Stadskrant Veghel dat ze not amused zijn over de N279-plannen. De gemeente neemt (nog) geen standpunt in over de gewenste oplossing, ‘omdat de belangen binnen Meierijstad sterk uiteenlopen’. Wethouder Jan van Burgsteden schrijft in een brief aan de gemeenteraad het volgende: “We wijzen op dit moment dus geen varianten af. Op het moment dat per alternatief voldoende inzicht is in de voor- en nadelen is het als gemeente pas mogelijk om een standpunt in te nemen. Daarbij zijn we ons bewust van het feit dat welke voorkeur er ook uitgesproken wordt, dit altijd leidt tot gemengde reacties. Het is door alle uiteenlopende belangen niet mogelijk om in een project als dit iedereen tevreden te houden”, aldus portefeuillehouder Van Burgsteden.

Bron: © Stadskrant Veghel 5 december 2024

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl