Verkeer Veghel blijft muurvast staan, ondernemers willen andere actie

Druk, druk, druk is het op de wegen rond Veghel. En dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Want alle geplande maatregelen zijn van tafel of staan in de wacht. Wat nu?  

Afwachten tot de overheid extra wegen gaat aanleggen en verbreden, dat heeft geen zin meer, beseft het bedrijfsleven van Veghel. Want nee, de A50 gaat voor 2030 niet verbreed worden. En nee, het duurt nog jaren voor de N279 is opgewaardeerd, zo werd vandaag duidelijk uit nieuwe verkeerstellingen van de provincie. Er komt daarom ook nog geen ontsluiting van de bedrijventerreinen tussen Keldonk en Zijtaart. En voor de Rembrandtlaan is voorlopig geen oplossing voorhanden. 

Een extra ontsluiting voor bedrijventerrein De Dubbelen staat niet hoog op de politieke agenda. De snelfietsroute tussen Uden en Veghel, die werknemers uit de auto zou moeten halen, is opgeknipt in delen. Het duurt nog jaren voordat je in één vlotte ruk tussen Uden en de bedrijventerreinen in Veghel kunt fietsen. En als je dan op het bedrijventerrein De Dubbelen aankomt, moet je als fietser tussen het vrachtverkeer laveren. Want het stuk snelfietspad over het bedrijfsterrein wordt voorlopig niet aangelegd omdat de kosten voor verplaatsing van de fietsbrug onacceptabel hoog zijn.

Een spoorverbinding is in Meierijstad, ondanks het tracé van het Duits Lijntje, geen optie. En er wordt eerder gesproken over minder busvervoer, dan over intensivering van routes en lijnen.  ,,Iedereen dacht: ‘over een jaar of vijf, dan zijn er wel oplossingen’. Maar dat is niet zo. De realiteit is dat er helemaal geen zicht is op eenvoudige oplossingen, zoals het verbreden en aanleggen van wegen”, zegt Jos van Asten, namens het georganiseerde bedrijfsleven.

Dat de provincie vandaag concludeert dat er opnieuw gekeken moet worden naar de opwaardering van de N279 en dat dit hele proces opnieuw moet, versterkt dit idee. Dat gaat alleen maar meer vertraging opleveren.

Wat is er dan wel mogelijk?

Het bedrijfsleven pakt daarom de handschoen voor een nieuw debat en een eigen verkeersonderzoek. Over wat er dan wél mogelijk is. En daarin spelen ondernemers zelf de hoofdrol. Dan gaat om alternatieven, zoals gaan schuiven in reistijden van werknemers. ,,Bij welke bedrijven kunnen de werknemers met de fiets, welke werknemers kunnen thuiswerken. Hoe kunnen we 20 procent of meer verkeer uit de spits halen zodat het verkeer weer door kan rijden. Dat kan alleen dat we dat als bedrijven collectief oppakken en duidelijke afspraken maken. Anders haalt het niks uit”, zegt Jos van Asten. ,,We willen zo snel mogelijk met de gemeente en ondernemers hierover praten.”