Veghel wil brede blik bij aanpak van de N279

Veghel wil brede blik bij aanpak van de N279

Wat moet er gebeuren met de N279? Alle gemeenten langs deze weg stellen deze vraag aan hun eigen achterban om zo tot een nieuw plan te komen. Donderdagavond gebeurde dat in Veghel. Al sinds 2008, al bijna vijftien jaar, wordt er gesproken over een aanpak van deze drukke weg door Veghel. En net aan de vooravond van de uitvoering - de provincie had een kant-en-klaar plan voor verbreding van de weg tussen Veghel en Asten - keurde de Raad van State de plannen af. De cijfers waarop de provincie zich baseerde, waren gedateerd. 

Nu uit recente berekeningen blijkt dat het verkeer de komende jaren inderdaad veel meer toeneemt dan berekend was, moet de provincie met een nieuw plan komen. Meierijstad wil dan ook opnieuw naar verschillende knelpunten te kijken, zodat er een beter totaalplan kan komen. Want er is in vijftien jaar heel wat veranderd. ,,Prioriteiten zijn anders komen te liggen. We kijken nu meer naar leefbaarheid, gezondheid, duurzaamheid en ecologie bij de aanleg van een weg”, zegt beleidsmedewerker Veronique de Wit.

Waar allemaal nog meer op letten?

In een beeldvormende avond met de politiek en belangengroeperingen werd donderdagavond een kleine aanzet gegeven. Met een aanpassing van de N279 moet je volgens hen ook kijken naar de Rembrandtlaan, de ontsluiting van de bedrijventerreinen, de overvolle A50, de brug bij Keldonk en verbindingsweg van Keldonk naar Zijtaart. En naar het beekdal van de Aa, fietsroutes en openbaar vervoer.

En wat weegt het zwaarst: het verkeer, leefbaarheid, gezondheid, veiligheid, snelheid, duurzaamheid of andere ruimtelijke ontwikkelingen in de buurt van de weg? Niet alles hoeft te wachten op een eventuele verbreding van de weg langs het kanaal, vinden veel mensen. ,,Koppel die brug bij Keldonk los van de plannen, dat viaduct kun je al makkelijk aanleggen”, stelt Jos van den Heuvel van de dorpsraad Keldonk. ,,De plannen zijn al goedgekeurd in het eerste provinciale plan.”
 

Wat met de Erpsebrug bij Keldonk?

Wat er met die brug gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. Ook Rijkswaterstaat wacht op een vervolg met de N279. ,,De brug is in 2020 al afgekeurd en nu is-ie niet meer toegankelijk voor zwaarder verkeer. Maar er wordt nog volop gebruik van gemaakt omdat het omrijden te ver is. Daar moet actie op ondernomen worden, voordat het een keer mis gaat”, vindt Gerard van Mil (Gemeentebelang).

Albert Dominicus (VVD) hoopt dat er ook gekeken wordt naar de Taylorbrug, waar al het verkeer richting het centrum en de bedrijventerreinen overheen gaat. ,,We zullen in Veghel hoe dan ook over het water heen moeten. Maar nu persen we al het verkeer over die Taylorbrug.”

De stuurgroep met alle gemeenten, het waterschap en de provincie wil 2023 ingaan met een plan. Volgens wethouder Jan van Burgsteden is de N279 een van de belangrijkste dossiers de komende jaren.

Bron: © Gemeente Meierijstad 14 oktober 2022

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl