| NIEUWS
Top 10 onveiligste N wegen van Nederland en de N279 staat bovenaan
Wist je dat een op de vier dodelijke ongevallen plaatsvindt op een N-weg? Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin 2023 onderzoek door Sweco laten verrichten naar de meest onveilige N-wegen. Daar zijn deze tien N-wegen uitgekomen: de gevaarlijkste N-wegen van Nederland. In het onderzoek zijn 525 N-wegen meegenomen met een totale lengte van 7.132 kilometer en allemaal langer dan een kilometer.
Wat is een N-weg eigenlijk?
N-wegen zijn genummerde hoofdwegen en de N staat voor ’nationaal’ of ’niet-autosnelweg’. Er ligt 142.000 kilometer aan wegen in ons land waarvan vijf procent, een kleine 8.000 kilometer, N-wegen zijn. Provincies zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de N-wegen: ruim 90 procent. Het Rijk is verantwoordelijk voor ruim acht procent. De overige N-wegen zijn van gemeentes of privaat.
Hoe komt het dat de meeste ongelukken op N-wegen gebeuren?
Maar liefst 22,4% van alle verkeersdoden vallen op N-wegen. Maar hoe komt dat? Fieke van Schaik, belangenbehartiger verkeersveiligheid van de ANWB legt uit: “De belangrijkste reden dat N-wegen zo gevaarlijk zijn, komt door de combinatie van hoge snelheden en geen uitwijkmogelijkheden. Een verkeerde beweging en je raakt op de andere weghelft waar het tegemoetkomend verkeer rijdt. Bovendien kan een verkeerde inschatting bij het inhalen tot levensgevaarlijke situaties leiden.” De grootste risicofactor is dan ook (het gedrag van) de bestuurder zelf. Denk aan telefoongebruik onder het rijden of roekeloos rijden. Op deze, vaak tweebaanswegen, kan even niet opletten en een (stuur)foutje dus al snel fataal zijn.
Waar moet een veilige N-weg aan voldoen?
Op de N-wegen is meestal wel duidelijk wat er moet gebeuren om de weg veiliger te maken. De infrastructuur moet zo worden ingericht worden dat deze ‘vergevingsgezind’ is. Zoals van Schaik zegt: “Het gevaar van de N-weg zelf is grotendeels te wijten aan de inrichting. Bijvoorbeeld geen middenbermscheiding, geen vangrail of korte op- en afritten.”
Veiligheidsoplossingen
- Scheidt verkeer in tegenovergestelde richting met een middenbermscheiding.
- Langere op- en afritten.
- Verbreed de ruimte tussen rijbanen.
- Je eigen rijgedrag onder de loep nemen. Zoals: niet onnadenkend inhalen, geen mobielgebruik, houden aan de geldende maximum snelheid, ruimte geven aan andere verkeersdeelnemers, etc.
Druppel op de gloeiende plaat
Er is door het Rijk € 200 miljoen uitgetrokken om de rijks-N-wegen veiliger te maken. Maar om alleen al alle rijks-N-wegen veilig in te richten, is naar schatting nog zo’n € 850 miljoen extra nodig. Zo kost het verbeteren van de N36 alleen al € 110 miljoen. En provincies hebben niet de diepe zakken die nodig zijn om hun N-wegen veilig te krijgen.
Bron: © ANWB 1 maart 2024