Om de Keldonkse brug heenrijden is niet te doen voor boeren en loonwerkers

Om de Keldonkse brug heenrijden is niet te doen voor boeren en loonwerkers

De brug bij Keldonk is er slecht aan toe. Sinds drie maanden mogen zware voertuigen er niet meer overheen. Dat betekent voor boeren en loonwerkers vaak tientallen kilometers omrijden. ,,We moeten nu zeker tien keer per dag dwars door Zijtaart, Veghel en Erp. Dat wil toch niemand.” ,,Staat dat bord er al lang?”, vraagt loonwerker Thijs Bekkers uit Erp met een knipoog. Natuurlijk weet hij van de beperking voor de brug over de Zuid-Willemsvaart bij Keldonk die door Rijkswaterstaat is opgelegd. Daar mag nog maar maximaal 41 ton gewicht over heen. Maar wanneer is een volle kiepwagen met maïs 41 ton? ,,Dat weet je niet altijd precies.” 

Het is geen geheim dat de meeste boeren en loonwerkers toch gewoon met hun trekkers over de Keldonkse brug heen rijden. Want ga er maar eens aanstaan: wie van de Zijtaartse kant van het water naar Keldonk wil, moet nu via Zijtaart, over het Veghelse industrieterrein de Dubbelen, door de drukke Rembrandtlaan in Veghel, dwars door Erp en Keldonk om aan de andere kant van het kanaal te komen. Zo’n 12 kilometer enkele reis en een hoop overlast voor het verkeer en in de dorpskommen.

Vloeken op die brug

,,Toen de maïs eraf ging, moesten wij tientallen keren per dag over het kanaal heen. En maar omrijden. Wagens als die van ons horen niet op drukke autowegen en op het industrieterrein in Veghel", zegt Bekkers. ,,Maar wij hebben altijd al gevloekt op die brug. Want voor veel van onze voertuigen is-ie te smal.” 

Akkerbouwer Marcel Verhoeven uit Keldonk foetert er ook op. Hij heeft bij Rijkswaterstaat bezwaar aangetekend tegen de lastbeperking van de brug. Zijn woonhuis ligt in Keldonk, veel van zijn gronden liggen aan de overkant van het kanaal. ,,Wij moeten zeker tien keer per dag over die brug. Met machines kan het wel, die zijn niet zo zwaar, maar met aardappels en bieten is de kar behoorlijk zwaar.”

Een hoop brandstof en CO2

,,Moeten we dan iedere keer omrijden via Veghel? Wij geven daar overlast met ons zware, langzame landbouwverkeer. Het kost een hoop brandstof en wat denk je van de CO2-footprint van ons bedrijf? Ik word er ook nog op afgerekend.” En dus rijdt hij toch vaak over de brug. ,,Iedereen doet dat. Wat wil je dan?”

Een permanent viaduct, dat wil de dorpsraad van Keldonk. Zoals de bedoeling was bij de opwaardering van de N279, de provinciale weg langs het kanaal. De dorpsraad doet een beroep op de gemeenteraad van Meierijstad om snel een einde te maken aan de onwenselijke situatie.

Versnelde procedure voor viaduct

,,Een versnelde procedure voor aanleg van een viaduct zou voor Keldonk heel wenselijk zijn”, stelt Wouter van Boggelen van de dorpsraad. ,,De Raad van State heeft de plannen met de N279 afgekeurd, dus het kan nog jaren duren voordat die weg wordt aangepakt. De betrokken gemeenten zouden met de provincie om tafel gaan om te kijken of bepaalde delen van de weg wel alvast kunnen worden aangepakt. Wij zien graag dat een viaduct bij Keldonk voorrang krijgt.”

Agrariër Marcel Verhoeven en loonwerker Thijs Bekkers verwachten helemaal grote problemen als volgend jaar de Taylorbrug in Veghel een tijd lang afgesloten wordt voor werkzaamheden. Verhoeven: ,,Dan kunnen we ook niet via Veghel en moeten omrijden via Beek en Donk. Dat is helemáál ver.”

Wat is er met de brug aan de  hand?

Rijkswaterstaat constateerde bij een inspectie dat de Keldonkse brug in slechte staat verkeert. De hoofddraagconstructie is op meerdere plaatsen gaan corroderen. De zogenoemde aanbruggen hebben schade en de constructie van de brug heeft ‘ernstige tekenen van ouderdom’. 
De brug opknappen heeft volgens Rijkswaterstaat geen zin, dan zou-ie helemaal vervangen moeten worden. Terwijl er al een viaduct was gepland bij de reconstructie van de N279. Maar die laat nog even op zich wachten omdat de provincie van de Raad van State met een nieuw plan moet komen.
Reden voor Rijkswaterstaat om vooruitlopend op het definitieve verkeersbesluit minder gewicht op de brug toe te staan. Nu mogen er alleen nog voertuigen met een massa van maximaal 41,4 ton en een aslast van maximaal 9,2 ton overheen. 
De gemeente Meierijstad heeft aangegeven dat zij de vraag om een viaduct meeneemt in gesprekken over de N279. Opknappen van de brug is volgens de gemeente te duur en niet wenselijk, omdat de brug er dan maandenlang uit ligt, ook voor lichter verkeer.

Bron: © Brabants Dagblad 4 oktober 2022

logo zijtaart.nl