| NIEUWS
Na opknappen N279 nul doden tussen Veghel en Den Bosch, maar nu de rest van het traject nog
Van vijf doden per jaar naar nul. Het eerste deel van de N279 tussen Veghel en Den Bosch is duidelijk veiliger geworden. Dan ook snel werk maken van het tweede stuk tussen Veghel en Helmond zou je zeggen, waar onlangs weer twee doden vielen. Maar dat laat opnieuw op zich wachten.
Meerdere keren per jaar spoedde commandant William van Zutphen van de brandweer in Heeswijk-Dinther zich met zijn mannen naar het kanaal. ,,Als er een alarmering kwam van de N279, dan was het meestal goed raak. Vooral kop-staart botsingen. En dan van het erge soort. Tja, als de slachtoffers nog uit kunnen stappen, hoeft de brandweer er doorgaans niet aan te pas te komen", zegt Van Zutphen.
Twintig jaar geleden waren er op de weg langs de Zuid-Willemsvaart gemiddeld vijf dodelijke ongevallen per jaar, stelt de brandweer Brabant Noord. Dat werd de afgelopen jaren iets minder, mede omdat auto's veiliger zijn geworden. Maar sinds van de drukke tweebaansweg met verkeerslichten een vierbaansweg met middenberm en op- en afritten is gemaakt, is het een stuk stiller in de kazerne in Heeswijk-Dinther. Van Zutphen: ,,Sinds de opwaardering zijn we niet meer uitgerukt naar het kanaal. O wacht, één keer toch. Een automobilist vloog uit de bocht en raakte te water. Maar geen kop-staart of frontale botsingen meer.”
Wel dode op het oude tracé
Hoe groot is het verschil nu met de rest van de weg, het tracé tussen Veghel en Asten dat nog aangepakt moet worden. Daar vielen in de laatste week van september vlak na elkaar nog twee doden: een motorrijder en een automobilist kwamen om het leven, beiden bij een frontale botsing met een vrachtwagen.
,,Dat er onlangs twee dodelijke ongelukken zijn gebeurd, is zeer te betreuren. Als het aan de provincie ligt, gaan we morgen aan de slag op de N279", stelt Peter Honings, woordvoerder van gedeputeerde Christophe van der Maat die over verkeer gaat in Brabant. ,,Onze ambitie is nul verkeersdoden. Daarnaartoe werken vraagt verbetering van infrastructuur. Maar om aan de slag te kunnen moet de Raad van State een uitspraak hebben gedaan.”
Opnieuw uitstel
En juist die uitspraak laat opnieuw op zich wachten. Het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N279 Veghel-Asten, dat ook voor dit stuk weg verbreding en nieuwe op- en afritten omhelst, ligt ter behandeling bij de Raad van State omdat er 69 beroepsschriften zijn ingediend. Vanwege drukte heeft de Raad van State zich nog steeds niet uitgesproken over de bezwaren.
Aanvankelijk zou de behandeling in de tweede helft van dit jaar zijn, maar nu is het onlangs vanwege corona weer uitgesteld, waarschijnlijk naar maart 2021. ,,Al met al bedraagt de vertraging inmiddels al twee jaar. Daardoor wordt het project duurder en laat het aan de slag gaan om de weg te verbeteren maar op zich wachten”, zegt Honings.
Hoe komt de nieuwe weg eruit te zien?
De weg wordt bij Veghel verbreed naar twee keer twee rijstroken, nagenoeg alle gelijkvloerse kruisingen worden vervangen door viaducten en het krijgt een omleiding bij de Helmondse wijk Dierdonk. De bezwaarmakers komen vooral uit de hoek van Gemert-Bakel en Helmond. De gemeente Gemert-Bakel en de dorpsraden van onder meer Aarle-Rixtel en Bakel dienden bezwaren in vanwege schade aan de natuur, verlies aan woongenot en de omleiding.
De gemeente Meierijstad stemde in een eerder stadium wél in met het tracé van de doorgaande weg, maar wil dat de provincie actief meewerkt aan oplossingen voor de verkeersdrukte in Veghel. Daar blijven vier gelijkvloerse kruisingen bestaan en die remmen het verkeer.
Om te zorgen dat er geen verdere vertraging optreedt en het aantal ongevallen niet verder groeit, worden alle voorbereidingen voor de start van de aanbesteding nu al wel getroffen, stelt de provincie. Zodat ze straks heel snel aan de gang kunnen. In 2024 zou alles klaar moeten zijn, maar of dit nu haalbaar is, is de vraag.
Bron: Brabants Dagblad 28 oktober 2020