Meierijstad kijkt naar meer nieuwe wegen tegen vastlopende A50 en N279

Meierijstad kijkt naar meer nieuwe wegen tegen vastlopende A50 en N279

De gemeente Meierijstad onderzoekt de aanleg van meerdere nieuwe wegen om de verkeersdrukte op de A50 en de N279 tegen te gaan. Niet alleen een weg vanaf afslag Retsel bij Heeswijk-Dinter, maar iets verderop bij Heeswijk-Dinther ook een nieuwe weg richting bedrijventerrein De Amert.

Een aantal wegen is ruimtelijk wel mogelijk, maar het zijn grote ingrepen die voor een deel op het grondgebied van Bernheze liggen. Bij de variant Retsel, die bij het viaduct Heeswijk-Dinter Zuid het kanaal over gaat richting de Dubbelen, moet de weg door of langs natuurgebied Wijboschbroek en bij een weg ter hoogte van de Amert moet de weg over grondgebied van Bernheze. 

De zoektocht naar nieuwe wegen is een onderdeel van een totaalplan om de A50 en N279 te ontlasten en de bereikbaarheid van bedrijventerreinen te vergroten. Hierin wordt ook gekeken naar zaken als snelfietsroutes, duurzame mobiliteitsoplossingen,  meer en beter hoogwaardig openbaar vervoer en een truckparking bij Veghel. De provincie wil dat de gemeente met een totaalplan komt. 

‘Ook als gemeente zelf inversteren’

,,Overal waar we in de regio aankloppen over dit onderwerp vinden we open deuren, de provincie wíl meedenken en meefinancieren, maar dan moeten we het wel goed onderbouwen”, sprak wethouder Harrie van Rooijen donderdag tijdens een beeldvormende avond voor de politiek in Meierijstad. “Dat zijn we nu aan het doen. We zijn overigens ook bereid als gemeente zelf te investeren.”

De bedrijven in Meierijstad kennen een omzetwaarde van 27 miljard euro, er zijn 4300 bedrijven die goed zijn voor 45.000 arbeidsplaatsen en de gemeente heeft 5500 hectare aan bedrijventerreinen, spiegelde een ambtenaar voor. Door de toename van de economische groei neemt de druk op de wegen alleen maar toe. Nu al staat het op de A50, op Doornhoek en de Dubbelen en op de N279 vaak vast.  Het probleem zal niet van vandaag op morgen opgelost zijn. Van Rooijen: ,,Planningen rond verkeer worden vaak achterhaald door de tijd. Een extra vluchtstrook leggen bij een snelweg duurt bijvoorbeeld al minimaal zeven jaar.”

Bron: Brabants Dagblad 16 februari 2019

logo zijtaart.nl