Het nieuws is ingeslagen als een bom, we zijn in Zijtaart altijd de pineut

Het nieuws is ingeslagen als een bom, we zijn in Zijtaart altijd de pineut

De provincie Noord-Brabant is druk bezig met het verkennen van nieuwe plannen rondom de N279 Veghel-Asten. De eerste resultaten werden onlangs gepresenteerd. In Zijtaart zijn de reacties vooral boos en bezorgd. “Het nieuws is ingeslagen als een bom”, aldus Joop Versantvoort, lid van de Dorpsraad Zijtaart.

Stijn Smeulders, gedeputeerde Stedelijke ontwikkeling en Mobiliteit binnen de provincie, laat schriftelijk weten dat ‘de provincie Noord-Brabant en regionale partners veel belang hechten aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid op en rondom de N279 tussen Veghel en Asten. Daarom zijn we na de vernietiging van het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) in december 2021, samen met de partners een proces gestart om tot een geheel nieuw plan te komen’.

Zijtaart

In Zijtaart zijn de plannen ingeslagen als een bom. Van de vijf varianten lopen er vier door of net langs de kom van Zijtaart. Joop Versantvoort, lid van de Dorpsraad Zijtaart, legt uit. “We zijn ontzettend teleurgesteld. Er zijn diverse varianten voor een nieuwe omleiding, maar deze liggen allemaal vlak bij ons dorp. Hoe dan ook, we zijn altijd de pineut”, klinkt het fel. Het probleem zit volgens Versantvoort in de zuidkant van Zijtaart. De provincie heeft daar een nieuwe omleiding ingetekend. Versantvoort: “Deze wegen gaan vanaf de N279, om ons dorp heen, naar de A50. Dat zou inhouden dat Zijtaart totaal wordt ingesloten door verkeer en industrie (Doornhoek en Foodpark – red.). Daar zijn we radicaal op tegen. Er blijft dan niks over van de leefbaarheid en bereikbaarheid van Zijtaart”, vreest Versantvoort. Hij vindt dat Zijtaart de afgelopen jaren al veel heeft ingeleverd. “Er zijn buurtschappen verdwenen voor industrie en we worden overspoeld door sluipverkeer.”

Rondje om de kerk

De dorpsraad vindt dat Zijtaart ‘hard wordt geraakt in de nieuwe plannen’. Ze hebben inmiddels een werkgroep N279 in het leven geroepen om een sterk tegengeluid te laten horen. “Als je kijkt naar deze plannen dan wordt de nieuwe N279 een rondje langs ons dorpshuis en om de Zijtaartse kerk”, voegt Versantvoort toe.
Het N279-meedenkplatform van de provincie staat vol met bezorgde reacties uit Zijtaart. Versantvoort wenst dat Meierijstad zich hardop uitspreekt tegen de plannen. “De gemeente laat zich nu niet horen. Wij hopen dat de gemeente alsnog de barricades opgaat en zich niet te laconiek opstelt. De belangen van Zijtaart moeten verdedigd worden. Straks is het al beslist in Den Bosch en vissen wij achter het net. Dan zijn we echt de sjaak”, waarschuwt hij.

De gemeente Meierijstad heeft de plannen van de provincie ter kennisneming aangenomen (zie kader). In Zijtaart houden ze hun hart vast. “Ik weet niet wat ik moet zeggen. We zijn boos en teleurgesteld”, zegt Versantvoort 

Mariaheide

Smeulders laat weten dat er verschillende omleidingen zijn bekeken. Voor enkele zijn geen redenen voor nader onderzoek. Smeulders: “Bijvoorbeeld omdat ze niet haalbaar zijn vanuit kosten of ruimtelijke inpassingen of geen oplossing bieden voor het probleem en de doelstellingen van de N279. Een voorbeeld van een omleiding de we niet verder onderzoeken is de omleiding vanaf A50 langs Mariaheide naar de N279.”

Veghel

Een andere afgeschoten oplossing is het aanleggen van een tunnel of een verdiepte ligging ter hoogte van Veghel. “We gaan dit niet nader onderzoeken. Deze plannen zijn afgevallen omdat deze ruimtelijk niet inpasbaar zijn en zeer hoge kosten met zich meebrengen. Het is dan ook effectiever om andere maatregelen, bijvoorbeeld omleidingen, nader uit te werken dan een tunnel of verdiepte ligging”, legt Smeulders uit. Het idee voor een tunnel of verdiepte ligging kan dus, als het aan de provincie ligt, definitief de prullenbak in. CDA Meierijstad is het daar niet mee eens. Zij vinden dat de tunnelvariant serieus onderzocht moet worden. Paul van den Broek, burgercommissielid namens het CDA, is dan ook niet blij met de handelswijze van de provincie. “Uit onderzoek zal blijken dat de tunnelvariant de beste oplossing is, maar dat we budget tekortkomen. Er moet budget gezocht worden door onder andere prioriteiten in de provinciale financiën te verleggen. Zonder deze weg loopt de Regio Zuidoost-Nederland volledig vast, waardoor de economische ontwikkelingen afnemen. De hele regio moet daarom haar verantwoordelijkheid nemen.”
Van Broek laat weten dat het CDA zich hevig gaat verzetten tegen een eventuele omleiding door Zijtaart of Eerde. “Als het aan ons ligt dan komt er geen omleiding, maar een tunnel.”

2028

In het proces om te komen tot een projectbesluit (medio 2028) wordt via een verkenning als eerste toegewerkt naar een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). De NRD geeft aan van welke kansrijke oplossingen voor de N279 de effecten nader onderzocht worden in een Milieueffectrapportage. Op basis van de kansrijke alternatieven wordt uiteindelijk een voorkeursalternatief gekozen dat wordt uitgewerkt in een ruimtelijk besluit (projectbesluit). In Zijtaart kijken ze angstvallig mee.

Bron:  Stadskracnt Veghel 9 oktober 2024

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl