Grote twijfel bij noodzaak weg N279

Er is geen goede onderbouwing voor het plan om de weg N279 om de Helmondse wijk Dierdonk heen te leggen. Ook kunnen er grote vraagtekens worden gezet bij de verkeersgegevens die de provincie Noord-Brabant gebruikt heeft voor de plannen om deze weg tussen Asten/Helmond en Veghel aan te passen. Dat blijkt uit een rapport dat de Stichting Advies Bestuursrecht (STAB) gemaakt heeft op verzoek van de Raad van State. De Raad gaf opdracht voor dat onderzoek in maart van dit jaar. Toen rezen er ook al grote twijfels bij de houdbaarheid van die verouderde cijfers over het aantal automobilisten op de provinciale weg.

Summiere verkeerstellingen 

,,In mijn ogen betekent dit niets anders dan dat het nieuwe deel van deze weg voorlopig nog niet wordt aangelegd", zegt advocaat Niels Crooijmans. Hij staat namens bureau Goorts en Coppens een aantal mensen bij die de dupe worden van het verleggen van het deel van die weg aan de oostkant van Helmond.

Voor de plannen om de weg aan te pakken zijn modellen gemaakt om de ontwikkelingen in de verkeersdrukte de komende jaren te berekenen, de zogenoemde verkeersintensiteit.  Maar die modellen zijn gebaseerd op vrij summiere verkeerstellingen uit 2010. Gegevens die wel beschikbaar waren uit de jaren daarna, van 2011 tot 2018, zijn niet gebruikt. 

Twee maal twee

Volgens STAB zijn er daardoor onduidelijkheden en fouten ontstaan in de aannames in die tellingen. De keuze om de weg tweebaans te houden en niet te kiezen voor twee maal twee rijstroken berust daarmee feitelijk op drijfzand. Dat geldt eveneens voor het besluit om de weg deels door de natuur om Dierdonk heen te leggen, in plaats van het al bestaande wegdeel op te knappen. 

De twijfels bij die verkeerstellingen kwamen naar boven tijdens een megazitting bij de Raad van State begin maart over het verbouwingsplan van de weg door de provincie. Zij waren toen aanleiding om die zitting halverwege al vrij plotseling af te blazen.

Steeds drukker

Het provinciebestuur vindt het noodzakelijk de N279 aan te pakken omdat het de laatste jaren steeds drukker is geworden op de weg en het oponthoud voor het verkeer daardoor toeneemt. Om de doorstroming te verbeteren, verdwijnen de huidige rotondes. Die worden vervangen door op- en afritten. 

Nu loopt de weg nog tussen Helmond-Oost en de wijk Dierdonk door. Als het aan het provinciebestuur ligt, gaat de N279 straks met een grote boog om die wijk heen. Het gevolg daarvan is dat een aantal bedrijven aan die kant van Helmond moeten verdwijnen. 

Ook doorsnijdt deze nieuwe weg een deel van het waardevolle maar kwetsbare natuurgebied de Bakelse Beemden. Alle bezwaren daartegen plus een groot aantal bezwaren tegen aanpassingsplannen van diezelfde weg in Veghel lagen in maart op tafel bij de Haagse staatsraden. 

(Bron: Eindhovens Dagblad)