Column Meevoelen met Seitert

Column Meevoelen met Seitert

Gemeente Meierijstad: Ik wil u graag deelgenoot maken van een gevoelskwestie. Én…onbescheiden geschreven…een gewiekst plan. Doe er u en vooral ons voordeel mee…

Roep een verkeerscrisis in Veghel uit. Past naadloos in het landelijke rijtje woning-, mest-, klimaat-, toeslagen-, zorg- of asielcrisis (lijst uiteraard incompleet). Verkeerscrísis? Jazeker. Doen! Het woord ‘crisis’ is momenteel namelijk rete-populair in politici-land. Helemáal als je het koppelt aan het woord ‘gevoel’. Terug naar die verkeerscrisis. Werkelijk íedereen in deze regio en ver daarbuiten onderschrijft de noodzaak dat die verkeerstechnische flessenhals aan de N279 (Den Bosch-Helmond) tussen Agrifirm tot voorbij de Maxwell Taylorbrug moet worden aangepakt. Behalve het provinciebestuur. Waarom niet? Omdat het daar niet als een crisis vóelt, beste mensen. En wie de huidige politiek een béétje volgt heeft moeten toezien hoe ons effectieve Meten=Wetenland verworden is tot een schreeuwerig Voelen=Wetenland. Dus? Moeten we ze daar in die Bossche toren op hun gevoel gaan spelen!

Vervolg plan: Begin…bijvoorbeeld…met borden langs de weg zetten. Mogelijk invoelend opschrift: ‘Hier wordt gewerkt aan uw terugkeer naar fatsoenlijke verkeersdoorstroming!’ Of, misschien nóg beter in het voelkader: ‘De hele regio VOELT dat hier moet worden gewerkt aan een terugkeer naar fatsoenlijke verkeersdoorstroming!’ Aan Zijtaartse kant kan gedacht worden aan: ‘Heel Seitert wil graag een terugkeer naar leefbare plannen VOELEN!’ U begrijpt, het zit ‘m in de woorden ‘voelen’ en ‘terugkeer’. Daar zijn ze op het provinciehuis gegarandeerd gevoelig voor.  

De oplossing moet wat mij betreft trouwens aan Véghelse kant komen. Zijtaart hóeft helemaal niet in beeld te komen. Waarom niet? Kijk naar Eindhoven met z’n fly-over wegen, of naar Maastricht met z’n ondertunneling. De kennis is er. Daar hoeft door ons slechts een portie gevoel aan toegevoegd te worden. Niemand kan mij namelijk wijsmaken dat een tweebaanse ondertunneling (in Maastricht liggen er liefst twee keer twee ‘onder elkaar met een natuurzone erboven), of tweebaanse weg op palen (boven de huidige weg) duurder is dan ingewikkelde omleidingen via bruggen en de Zijtaartse kant. 

Misschien moet burgemeester Kees van Rooij snel(ler) toenadering zoeken tot Eindhoven Brainport (sorry Hart en SP). Dat die ook borden plaatsen: ‘Brainport Eindhoven VOELT mee met Seitert en Veghel. In die volgorde graag. Zal ze leren in Den Bosch!

En moeten we in Nederland ook niet eens gaan nadenken over de uitleg ván, of het gevoel bíj, het spreekwoord ‘Wie niet horen wil, moet maar voelen‘?...

Bron: © Stadskrant Veghel - Hans  13 oktober 2024

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl