Bij Udea zijn concurrenten van harte welkom om nieuw magazijn te bewonderen

Bij Udea zijn concurrenten van harte welkom om nieuw magazijn te bewonderen

Binnenkort verhuist het hoofdkantoor van biologische groothandel Udea naar het nieuwe pand op Foodpark in Veghel. Het is een blikvanger én op en top duurzaam.

In supermarktland wordt biologische groothandel Udea uit Veghel met interesse gevolgd. Het bedrijf is wel marktleider in de biologische branche, maar is met z'n Ekoplaza's een Calimero onder de supermarktketens. Hoe kan het dat juist dit bedrijf de ene na de andere overname doet en nu moderniseert  in een super duurzaam pand op bedrijventerrein Foodpark in Veghel? 2019 06 19 Nieuwe magazijn Udea op foodpark Veghel

Directeur Erik Does lacht de aandacht bescheiden weg. ,,Natuurlijk kijken ze naar hoe wij het doen. Voor ons is het nieuwe pand vooral een vooruitgang in ict.  En als concurrent/collega wil je graag van elkaar leren op het gebied van logistieke processen.”

Die concurrenten, die zijn straks welkom om een kijkje te komen nemen in het nieuwe 32.000 vierkante meter grote magazijn. Ook al bleven hun deuren gesloten toen Udea een kijkje in hún keuken wilde nemen. ,,Ik heb er geen problemen mee, hoor”, zegt Erik Does. Overbuurman Vanderlande krijgt als bedenker van het volledig geautomatiseerde krattenmagazijn zelfs een eigen loopbrug in het pand. ,,Vanaf daar kijk je zo in het magazijn. Voor Vanderlande is het een prachtige testlocatie op loopafstand, om aan klanten te laten zien wat ze doen.”

Foodpark

Rond 8 juli gaat het kantoorpersoneel over van Doornhoek naar Foodpark. Daarna wordt beetje bij beetje het gigantische magazijn gevuld. Eerst gaat het distributiecentrum in Harderwijk over en daar het magazijn dat nu aan de Pater van den Elsenlaan in Veghel gevestigd is. Als de Vanderlande het volledig geautomatiseerde krattenmagazijn klaar en getest heeft, met 23 verdiepingen en 100.000 opslagplekken, kunnen ook de goederen uit de distributiecentra op Doornhoek over. In het voorjaar van 2020 kan dit krattenmagazijn naar verwachting in gebruik genomen worden. In het nieuwe pand komt alles onder één dak, verdeeld in drie temperatuurgroepen.

 Bevroren, twee graden of zeven tot twaalf graden Celsius. In het magazijn komen de producten naar de orderpickers toe in plaats van dat de orderpickers tussen de stellingen rijden. Er is hierdoor op deze afdeling een derde minder personeel nodig en de ruimte wordt efficiënter benut. In totaal blijft Udea overigens wel zo'n 800 fulltime banen houden. In Harderwijk zullen bijvoorbeeld banen verdwijnen, in Veghel zal het bedrijf naar verwachting groeien. 

Duurzaamheidscertificering

Milieuvriendelijkheid staat bij de biologische familiebedrijf hoog in het vaandel. Het nieuwe pand moest dan ook voldoen aan een hoge duurzaamheidscertificering: Breeam Excellent. Het heeft bijvoorbeeld driedubbel glas in een tint die prettig is om in te werken. Er is led-verlichting die zacht is voor de ogen. De ruimten worden verwarmd met de warmte die vrijkomt van de koelmotoren. ,,Dit soort dingen kost geld. Maar we wilden ons bewust laten toetsen. We kunnen namelijk wel zeggen dat we duurzaam bezig zijn, maar hiermee kunnen we het ook echt aantonen.”

Wordt het prijskaartje van dit gebouw straks doorberekend aan de consument of de producent? ,,Die willen we zo veel mogelijk buiten schot houden. We zullen voordeel hebben van schaalvergroting en efficiënter werken”, zegt Does.

Ekoplaza

De biologische markt groeit en het Veghelse bedrijf plukt daar de vruchten van. Udea telt eind dit jaar circa 90 Ekoplaza’s en 800 fulltime banen. Het veroverde de markt in België met de overname van Hagor en fusie met Biofresh. En ook de export naar onder meer Duitsland, Ierland en Dubai neemt toe. ,,Maar we groeien ook omdat wij het echt anders doen. Udea onderscheidt zich door meer verantwoording te nemen dan de reguliere branche. ‘Regulier’ wil zaken als minder plastic of minder landbouwgif gebruiken best aanpakken, als het een onderdeel is van een commercieel probleem. Dat is iets anders dan wanneer het je bedrijfsvisie is.”

Bron: Brabants Dagblad 19 juni 2019

Nieuws of tips?
E-mail ons
Activiteit of Evenement gepland?
Geef het aan ons door
Onjuiste gegevens?
Geef hier wijzigingen door
logo zijtaart.nl